In 10 stappen naar een drukklaar bestand...

Wanneer je een drukklaar ontwerpbestand aanlevert, kan je bestelling sneller in productie t.o.v. dat er nog wijzigingen nodig zijn om tot een optimaal drukresultaat te komen. Dus het aanleveren van een drukklaar bestand voorkomt dat je bestelling vertraging oploopt en later geleverd wordt dan je voor ogen had.

Zit je met een belangrijke deadline? Dan heb je er dus zeker baat bij dat je bestand gebruiksklaar aangeleverd wordt, zodat wij er meteen mee aan de slag kunnen. 


Maar geen zorgen! We controleren zonder extra kosten vooraf altijd je bestanden, en nemen nooit zomaar iets in productie met technische gebreken. Zo zal je van ons nooit een resultaat ontvangen dat er ongewenst uit ziet!


Heb je er geen tijd voor of geen verstand van? Laat je liever het ontwerpen en drukklaar maken aan ons over?
Geen probleem! Mail ons door wat je hebt, samen met een beschrijving van wat je verwacht en we gaan er zo snel mogelijk mee aan de slag!

1. Gebruik geschikte grafische software

  de juiste ontwerp programma's gebruiken is een must voor professionele ontwerpen.

 


Professionele grafische software programma's• Ontwerp je een logo, sticker, flyer, spandoek, paneel of affiche? Dan is Adobe Illustrator of CorelDRAW ideaal.
• Voor meerdere pagina's zoals bij boekjes, magazines of catalogi is Adobe Indesign of QuarkXPress aangewezen.
• Uitsluitend foto's bewerken doe je makkelijk met Adobe Photoshop, CorelPhoto-Paint of Corel PaintShop Pro.
Fotobewerkingsprogramma's zoals deze laatst genoemden zijn dus geen ontwerp programma's!


Gebruik nooit tekstverwerkers, spreadsheets of presentatie software zoals Microsoft Word, Excel, Powerpoint of Publisher of Apple's Pages, Numbers of Keynote! Deze programma's zijn goed voor eenvoudig kantoorgebruik maar niet geschikt voor professionele grafische toepassingen en geven vaak conflicten bij de verwerking. Heb je toch alleen maar kennis van deze programma's of de professionele software niet ter beschikking? Sla je bestanden dan in ieder geval altijd op als PDF.

2. Kleurmodus CMYK

  gebruik altijd CMYK kleuren want RGB kleuren zijn wel helder op een scherm, maar gedrukt zijn ze dof en niet meer intens.

 

Kleurmodus RGB vs CMYK voor drukbestanden

Hoe juist instellen?

• In Adobe Illustrator of Photoshop: via het menu Bestand / Documentkleurmodus / CMYK
• Werk je met Indesign, dan staat je document automatisch in CMYK en moet je niets meer doen.

 

De verschillen technisch verklaard (maar we houden het beknopt), hier gaan we:

RGB kleuren geven samen (opgeteld) wit licht en hierdoor worden ze ook wel additieve kleuren genoemd. Zwart ontstaat automatisch als alle licht uit is. (Vandaar ook dat je smartphone minder batterij verbruikt bij een zwarte of donkere achtergrond, dan bij een witte of heldere foto). RGB kleuren ontstaan uit bronnen die zelf licht produceren, zoals o.a. computermonitoren, beamers en televisieschermen. RGB-kleuren kan je dus gebruiken bij websites, digitale mailings, facebook advertenties, digital signage, enz...

Materialen zoals papier, doeken, platen, stickers, enz. geven geen licht van zichzelf en moeten worden bedrukt. Drukkleuren bevinden zich in het CMYK kleurspectrum wat nu eenmaal minder breed is dan het RGB-spectrum. Daar waar bij het mengen van alle kleuren bij RGB de kleur wit ontstaat, wordt door de CMY-kleuren (Cyaan, Magenta en Yellow) met elkaar te mengen geen zwart verkregen maar een donkerbruine kleur. Daarom wordt zwart (K) gebruikt als vierde drukkleur en daarmee ontstaat het CMYK-kleurmodel. Door deze vier kleuren in verschillende doseringen met elkaar te combineren (mengen) kunnen alle kleuren in het CMYK-spectrum nagebootst worden op materialen die dus geen licht geven, maar die het licht van andere bronnen weerkaatsen. Cyaan, magenta en geel worden daarom gebruikt voor quadri drukwerk en fullcolor prints. Hoe meer inkt van een kleur wordt gebruikt, hoe donkerder ze wordt. Daarom wordt ze subtractieve kleuren genoemd.

3. Gebruik de juiste afmetingen

  de correcte afmeting is essentieel, maak je ontwerp niet op in pixels of millimeter als dit eigenlijk centimeter moet zijn.


Afmeting van drukbestandenHet opmaken van drukbestanden doe je nooit in pixels. Kies voor millimeter of centimeter. Opgelet, als je een spandoek wil van 3 meter op 1,5 meter, stel dan je programma in op 3000x1500 millimeter, ofwel 300x150 centimeter. Per ongeluk 300x150 millimeter gebruiken zal een aanzienlijk lage afdrukkwaliteit veroorzaken, ongetwijfeld vragen we dan een gecorrigeerd bestand bij je op. Hierdoor loopt je bestelling dan mogelijk wat vertraging op. Dus beter voorkomen is de boodschap. Is je ontwerp uitsluitend vectorieel opgemaakt? Dan vormt dit natuurlijk geen probleem.

4. Werk altijd in hoge resolutie

  de door jou gebruikte resolutie bepaald de afdrukkwaliteit, hoe hoger de resolutie, hoe mooier en duidelijker de afdruk.


Verschillende resoluties bij foto'sGebruik nooit lage resolutie bestanden (bv. 72dpi) bij het opmaken van drukbestanden. Deze resolutie is uitsluitend bedoeld voor weergaven op (computer)schermen. Het is dus geen goed idee om foto's te gebruiken die je download van je website of facebook. Op je scherm zien de foto's er wel mooi en scherp uit, maar voor drukwerk zijn ze nochtans van onvoldoende kwaliteit, al zeker bij grootformaat reclame zullen de beelden onscherp, wazig of gekarteld resulteren.
Ideaal gezien importeer je best de originele foto's vanaf je fototoestel die automatisch altijd de hoogst beschikbare resolutie hebben (en meerdere MB's in beslag nemen), i.p.v. foto's die je met compressie hebt opgeslagen voor je website of facebookpagina en maar enkele kb's groot zijn! 


Hoe hoger het aantal dpi of pixels, hoe beter de kwaliteit van de print.
Uiteraard, een slecht genomen foto wordt natuurlijk niet automatisch beter bij een hoge resolutie.


Bekom een optimaal drukresultaat en hanteer:
• voor papieren drukwerk best minimaal 300dpi (bij voorkeur 400dpi).
• voor grootformaat reclame prints best minimaal 100 dpi (bij voorkeur 150dpi of hoger).
• voor extreem grote reclame die je vanop enkele meters afstand ziet een absoluut minimum van 30 dpi, maar als hoger kán is dat zeker altijd beter!


Waarom zijn foto's op internet wel maar 72dpi en op het scherm toch van goede kwaliteit?
Beeldschermen bouwen alle weergaven op in heel kleine beeldpunten (pixels) terwijl drukwerk kleuren opbouwd met dots per inch (dpi). Het komt erop neer dat bij een schermweergave een lagere dpi al voldoende is voor een mooie weergave, omdat de technologie dit mogelijk maakt en beeldschermen al maar scherper worden (ultra high definition). Beelden worden namelijk op een geheel andere manier en digitaal opgebouwd. Om websites niet onnodig zwaar te belasten wordt daarom maar 72dpi gebruikt, omdat dit voor schermweergaven nu eenmaal al voldoende is. Zo zijn de foto's meteen ook minder zwaar en laadt de website veel sneller in. Het is dus voor een website simpelweg overbodig en zelfs nadelig om hogere resoluties te plaatsen en logisch dat een webontwikkelaar hiervoor dan kiest. Jammer genoeg zorgt dit wel voor veel verwarring omdat we in een digitaal tijdperk leven en men het belang daardoor al snel over het hoofd ziet omdat men digitale bestanden als "de standaard" begint te aanzien. Een mooie foto op een scherm zal door de lagere dpi dus niet zo'n mooi resultaat geven bij het drukken. Daarvoor is een minimale resolutie van 300dpi vereist om een evenwaardig mooie weergave te kunnen afbeelden. De bestanden zijn daarom meestal zwaarder, maar daar heeft geen enkel druk- of printbedrijf problemen mee! In tegenstelling tot webdesigners die bestanden zo klein mogelijk maken voor snelle inlaadtijden en om hostingruimte en bandbreedte te besparen.


Onthoud deze samenvatting:

• Waar bij digitale bestanden 72dpi al voldoende is voor een mooie weergave op een beeldscherm, is dat bij drukwerk pas het geval bij 300dpi.
• Foto's van het internet (website, facebook, enz) zijn daardoor dus van onvoldoende resolutie en niet ideaal voor drukwerk.
• Grote (zware) foto's die veel geheugen in beslag nemen (meerdere MB's), zijn voor drukwerk meer geschikt dan kleine bestanden van maar enkele kilobytes.
• Maak zoveel mogelijk gebruik van de oorspronkelijke fotobestanden (bv. de originele bestanden die op je fototoestel staan)
• Hoe hoger jouw aangeleverde resolutie naar ons toe, hoe beter de uiteindelijke druk- of printkwaliteit zal zijn, en hoe mooier het resultaat van de bedrukking.


Oeps... mijn bestanden zijn nu te zwaar geworden om door te mailen!
Lees hier hoe je grote bestanden aanlevert.

5. Neem auteursrechten serieus

  zorg ervoor dat je niet zomaar afbeeldingen of tekst kopiëert of gebruikt van anderen.


Copyrights, auteursrechten, merkrechten en patentenWij gaan er te allen tijde van uit dat auteursrechten, merkrechten of patenten van anderen niet worden geschonden, of dat jij over de nodige toestemming beschikt om ervan gebruik te mogen maken. Wees ervan bewust dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent en dat wij als tussenpersoon niet aansprakelijk worden gesteld bij conflicten.
Niet zeker dat je foto rechtenvrij is? Vermeld dan altijd "© Bron: met de naam van de website en/of fotograaf".

6. Het belang van vectoriële bestanden en de voordelen

  vectorbestanden zijn noodzakelijk voor het contoursnijden van vormen en drukken en printen zonder kwaliteitsverlies.

Raster (pixels) versus vector bestandenVectorbestanden kunnen eindeloos worden uitvergroot zonder enig kwaliteitsverlies en staan altijd in hun 'hoogste resolutie'. Voor het meest ultieme drukresultaat lever je dus best zoveel mogelijk vectoriële opmaakbestanden aan. Optimaal zou zijn als je je volledige ontwerp in vector maakt, met uitzondering van de foto's die erin staan (die nooit vectoriëel kunnen zijn, maar waar de resolutie van belang is). Logo's lever je dan weer altijd in vector aan.


Hoe kan je zien dat een afbeelding vectoriëel is? Zoom je PDF bestand zo hard mogelijk in. Staan alle elementen scherp en egaal weergegeven, vergelijkbaar met de rechtse afbeelding van hiernaast? Super! Zie je een onscherp en eerder gekarteld beeld vergelijkbaar met de linkse afbeelding van hiernaast? Vervang dit object dan zo mogelijk door een vector.


Om te kunnen contoursnijden is het bij o.a. belettering (kleefletters, autostickers) noodzakelijk in vector aan te leveren, omdat enkel vectorbestanden snijlijnen bevatten.


Een vectorbestand biedt vele voordelen:
• het ontwerp kan oneindig worden uitvergroot zonder enig kwaliteitsverlies.
• opgeslagen vectorbestanden (veelal EPS, AI of PDF) nemen maar weinig geheugen in, de bestanden zijn niet zwaar en openen snel.
• een kleurtje veranderen, of een fragment corrigeren in een vector bestand is een eenvoudige klus en kan snel verwerkt worden.
• er treden geen problemen op wanneer vormen of logo's moeten worden contourgesneden (bijvoorbeeld bij panelen of stickers).


Opgelet: foefelen lost niets op...
Een gerasterde afbeelding zoals JPG, PNG, GIF, ... simpelweg als een "EPS" of "PDF" bestand gaan opslaan, maakt het ontwerp niet automatisch vectoriëel! In een vectorprogramma zoals bijvoorbeeld Adobe Illustrator kan je vectorbestanden creëren door afbeeldingen digitiaal (uit) te tekenen. Met een fotobewerkingsprogramma zoals bijvoorbeeld Adobe Photoshop kan je dan weer nooit vectorbestanden aanmaken. Een afbeelding in Photoshop opslaan als EPS, is zodus helaas nooit vectoriëel, ondanks het ook een EPS-bestand is... Afbeeldingen overtrekken; het zogenaamde "tracen" met een simpele klik a.d.h.v. diverse software, maakt het bestand dan wel vectoriëel maar is meestal niet de ideale oplossing omdat er afwijkingen in de originele vormen zullen ontstaan. Die kunnen vervolgens weer zorgen voor conflicten bij het contoursnijden en kunnen het betreffende logo of ontwerp er mogelijk doen uitzien als 'goedkope namaak'... Af te raden dus, zeker bij professionele designs.


Logo's worden altijd in vector ontworpen. Er is dus altijd een vectorbestand van voorhanden. Het zou zonde zijn hier dan geen gebruik van te maken voor je drukwerk. Als een afbeelding van slechte kwaliteit is en als vector uitgetekend kan worden, dan kunnen wij deze ook altijd voor jou vectoriseren, als je niet weet hoe eraan te beginnen.

 

Meer uitleg over vector bestanden

7. Voorzie voldoende afloop

  met afloop voorkom je witte randen bij het snijden, zo bekom je bij lichte machinale afwijkingen toch nog een mooi resultaat.


Afloop (bleed) voorzien in je ontwerp als drukklaar bestandEen belangrijk begrip binnen de grafische wereld is  afloop of bleed. Maar wat is dat nu precies?


Afloopmarges zijn nodig om witte randen te voorkomen tijdens het schoonsnijden. Het valt niet te vermijden, ook al zijn vele machines tegenwoordig high-end geautomatiseerd, dat er toch lichte afwijkingen ontstaan tijdens het schoonsnijden. Vaak spreken we slechts over enkele millimeters en zal dit minimaal zijn. Voorzie je geen afloop, dan ontstaan er witranden. Zonde!


Afloop is ervoor zorgen dat je je kleuren of foto's die tot op de rand staan van je ontwerp, nog een extra stukje uit de rand van je ontwerp laat lopen. Vervolgens kan je bij het opslaan naar PDF instellen om deze te exporteren mét afloopmarge. De vermelding van snijtekens en registratietekens zijn niet noodzakelijk.



Hanteer altijd de volgende afloop marges:

• Voor papieren drukwerk voorzie je een afloop van 3mm langs elke zijde.

• Bij grote prints zoals spandoeken en panelen: 10mm langs elke zijde.


Wanneer je dus een A2-affiche opmaakt, stel je je programma in met document afmeting: 594x420mm (wat overeenkomt met het formaat van een A2). Foto's of achtergrondkleuren laat je dan minstens 3mm uit de rand van het document lopen. Bij het opslaan als PDF stel je een afloop van 3mm in. Vervolgens zal je gemaakte PDF automatisch een afmeting bekomen van 600 x 426mm (3mm extra langs elke zijde). Uiteraard, wij snijden dit schoon naar het juiste formaat, zijnde 594x420mm.


Ontwerp je een groot spandoek van 300x150cm, dan stel je je programma in met document afmeting: 3000x1500mm. Ook daar laat je foto's of achtergrondkleuren uit de rand lopen, ditmaal minstens 10mm. Bij het opslaan als PDF stel je een afloop van 10mm in. Vervolgens zal je gemaakte PDF automatisch een afmeting bekomen van 3020x1520mm (doorwege de 10mm afloop langs elke zijde). Uiteraard, wij snijden dit schoon naar de juiste afmeting en leveren je spandoek af op 3000x1500mm.


WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN NETTO EN BRUTO FORMAAT:
• Het netto formaat is de gewenste afmeting van je product. Volgens de voorbeelden van hierboven dus de 594x420mm of 3000x1500mm.
• Het bruto formaat is de afmeting van het drukklare bestand inclusief de voorziene afloop. Volgens de voorbeelden van hierboven dus de 600x426mm en 3020x1520mm.

8. Hoe je een leesbare lettergrootte bepaald

  want het gaat niet alleen om zichtbaarheid, ook de leesbaarheid is van cruciaal belang.


Leesbare lettergrootte grootformaat reclame advertenties
• Voor advertenties die vluchtig gelezen worden hanteer je 1 cm letterhoogte per meter afstand.
   Bij reclame op een gevel op 15m afstand langs een baan met snel passerende auto’s zet je dus best de letters minstens 15cm groot.

• Voor advertenties die ter plaatse stilstaand gelezen zullen worden is 0,5 cm lettergrootte per meter afstand al voldoende.
   Bij een sponsorvermelding op een sportveld hanteer je best min. 30cm lettergrootte (toeschouwers staan op ± 60m afstand).

9. Zet alle teksten om in lettercontouren (outlines)

  conflicten met lettertypes worden voorkomen door tekst om te zetten in lettercontouren, de verwerking loopt bovendien vlotter.


Teksten omzetten in lettercontouren (outlines)Dit doe je door alle tekst te selecteren (sneltoets CTRL-A of op mac Command-A)
• in Adobe Illustrator klik je dan via het menu "Tekst" op "Letteromtrekken maken" (create outlines).
• in Adobe Indesign klik je dan via het menu "Tekst" op "Contouren maken" (create outlines).


Voor Adobe Photoshop is dit niet van toepassing, omdat het geen ontwerpprogramma is. Werk je hier toch mee, zorg er dan zeker voor dat je je bestand in voldoende hoge resolutie exporteert, we dragen de voorkeur om je bestand zoveel mogelijk vectoriëel op te maken (in bijv. Indesign of Illustrator).


Maak je je bestand in bijvoorbeeld een tekstverwerker als Microsoft Word of Publisher, dan beschik je niet over deze functie.
Word-bestanden (.dockx) of Publisher-bestanden (.pub) zijn onbruikbaar. Idealiter moeten we deze bestanden helemaal gaan nabootsen als ontwerp in onze grafische software. Exporteer daarom zeker Word- en Publisherbestanden altijd naar PDF. Op die manier wordt alvast op ons scherm weergegeven wat op jouw scherm staat. Speciale lettertypes die je hebt gebruikt en niet standaard aanwezig zijn op een computer stuur je dan best ook even mee (enkel .ttf lettertypebestanden).

10. Voldoet je ontwerp aan alle voorgaande stappen?

  dan kan je het drukklaar aanleveren, zo kan het vlot verwerkt worden en loopt je bestelling geen vertraging op.


Check OK
Voila, je kan nu nog een laatste check-up doen van je bestand.
Zijn die punten allemaal in orde dan kan je je bestand aanleveren!

 

   Bestand aanleveren...        Aanleverspecificaties        Hoe drukklaar bestand maken?

Daarom kies je
voor PrintPrestige

  • Snelle verwerkingstijden
  • Persoonlijke service
  • Gratis bestandscorrecties
  • Topadvies inbegrepen